''GOOOOOODMORNING TEACHERS!!'' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nathalie Kate - WaarBenJij.nu ''GOOOOOODMORNING TEACHERS!!'' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nathalie Kate - WaarBenJij.nu

''GOOOOOODMORNING TEACHERS!!''

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn alweer een week verder! Afgelopen maandag was mijn eerste stagedag. Die nacht ervoor had ik slecht geslapen, spanning denk ik. Ga ik me wel redden met m'n Engels?
Rond 7.35 uur ben ik richting Timour Hall gelopen. Binnen 2 á 3 minuten ben ik er!
De school begint elke ochtend met een ''staff meeting''. Het hele team komt bij elkaar in de personeelskamer. Ze krijgen nieuwe mededelingen en informatie te horen. Het hele team is dus op de hoogte. Om 7.55 ging de bel. Vervolgens liepen alle leraren naar buiten. Op het schoolplein zaten alle kinderen in rijen en waren muisstil! Wauw!
De kinderen werden toegesproken door de adjunct-directeur. Ze kregen wat informatie te horen, bijvoorbeeld over het uniform en hij wenste ze een fijne dag.
De kinderen staan per klas/rij op om naar hun eigen lokaal te lopen. Het is muisstil in de gangen en de kinderen corrigeren elkaar want ze moeten natuurlijk wel in een rechte lijn lopen.
Rond 8.00 uur waren we in de klas. 70 grote bruine ogen keken mij aan. Ik leek wel een wereldwonder.
Dean (leraar van de klas) gaf aan dat ze mij hetzelfde moesten behandelen als alle andere leerkrachten. ''GOOODMORNING TEACHERS'', zei de hele klas in koor. Vanaf nu heet ik Misses ten Kate of Mem.
De leerlingen beginnen elke morgen met een half uur hoofdrekenen. Verder zijn er vakken zoals Engels, Afrikaans, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en scheikunde. Ook hebben de leerlingen zwemles en gaan ze naar de bibliotheek. De kinderen krijgen niet de hele dag les van dezelfde leraar. Elke leraar is gespecialiseerd op één gebied. Het komt dus voor dat of de kinderen of de leraren wisselen van klas.
Ik heb me deze dag voorgesteld in het Nederlands. Ik vertelde langzaam wie ik was en waar ik vandaan kwam. De kinderen pikten best veel woorden op. Het Nederlands lijkt namelijk op het Afrikaans.

Dinsdag was er weer een nieuwe stagedag. De leerkrachten zijn streng. Dit komt ook omdat de leerlingen net weer 3 weken naar school gaan in verband met de zomervakantie.
De leerlingen krijgen elke dag huiswerk mee. Dit is het werk wat ze die dag niet af hebben. Het is hun eigen verantwoordelijkheid om dit in hun eigen agenda te schrijven. Elke ochtend controleren wij de agenda's. Staat er geen handtekening van de ouders in, dan krijgen ze een ''discredit''. Discredits kun je ''verdienen'' door geen huiswerk gemaakt te hebben, geen handtekening, praten in de klas, brutaal zijn enz.
Bij 5 discredits moeten de kinderen nablijven.
Naast discredits verdienen ze natuurlijk ook credits bij goed gedrag.
Na de lunchpauze hadden de kinderen zwemles. Dit gebeurde met 3 klassen tegelijk. Zie je het al voor je? Ongeveer 90 kinderen in een zwembad? De kinderen leren onder andere hoe je iemand moet redden in het water.
Na schooltijd van half 3 tot half 4 kunnen de kinderen zich inschrijven voor verschillende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan sport, muziek en drama. Vandaag heb ik bij drama gekeken. Alle kinderen kwamen in de grote hal. Ik moest de namen noteren van de leerlingen die er waren. Je raadt het al, dit was een hele klus. Gelukkig kwam er een lief meisje naar me toe en zei dat het niet erg was om af en toe fouten te maken. Hoe lief!

Woensdags ging het gelukkig al wat beter. Je weet nu een beetje hoe alles gaat en het Engels gaat ook al iets beter. Ook al versta ik de kinderen best slecht. Ze praten snel, maar ook nog eens Engels met een Afrikaans accent.
Deze dag heb ik onder andere de agenda's gecontroleerd, de tafels opgenoemd en de namen van kinderen opgeschreven die na moesten blijven.
Het niveau van Grade 6, bij ons ongeveer groep 8, is niet met elkaar te vergelijken. Hier ligt het niveau lager.

Na woensdag was het dus WEEKEND!!

Donderdag hebben we weinig gedaan. We zijn even met z'n drieën naar een plaatsje verderop gelopen. Daar was een winkelcentrum. Hier vond je de luxere merken. Het grappige is dat hier dan veel blanken lopen. Ik denk dat je ergens het onderscheid tussen de blanken en zwarten nog goed kunt zien. De blanken waren vooral aan het winkelen of zaten lekker te lunchen terwijl de zwarten weer in de restaurants aan het werk waren.
Na een lekkere milkshake zijn we weer teruggelopen.
Vanaf 6 uur tot half 9 's avonds hadden we geen stroom. Dat is hier heel normaal. Elke dag gaat de stroom voor ongeveer 2,5 uur uit om te besparen. Gelukkig hebben we gas dus konden we gewoon koken!

Vrijdag leek het in de eerste instantie een mooie dag om de tafelberg te bezoeken. Je kunt met een kabelbaan omhoog. Toen we aankwamen in het centrum zagen we al dat het niet verstandig was om de berg op te gaan. Rondom de tafelberg hingen namelijk veel wolken.
Uiteindelijk zijn we gaan lunchen in Longstreet. Dat is dé straat van Kaapstad. Tijdens de lunch hadden we nog een leuke gast. Een kindje kwam bedelen. Hij wou waarschijnlijk wat te eten of drinken. Hij bleef maar rond hangen bij onze tafel en hij wou zelfs onze messen pakken. Ik pakte zijn arm vast en zei dat hij weg moest gaan. ''Why you touching me?'', zei hij. Vervolgens greep hij zo een nacho van Elines bord en liep lachend weg. Het is toch te gek voor woorden dat je bang wordt van een kind van 9 á 10 jaar. Wat een verschil weer tussen de haast té beleefde kinderen op school en de kinderen op straat.
Vrijdag avond hebben we gegeten bij Pirates. Een steakhouse hier om de hoek. Er was live muziek en er hing een leuke,gezellige sfeer!
En ohja, een cocktail kostte hier maar liefst €3,05!
Zaterdag hebben we lekker gezwommen bij mijn stageschool. Later gekookt en wie is de mol terug gekeken! Eigenlijk was het vandaag de perfecte dag om naar de tafelberg te gaan. Er was geen wolkje aan de lucht! Hebben wij weer....

Tot de volgende keer!!!
Liefs

• 08 Februari 2015 - 15:23

Wilma Olde Kalter:

Hai Nathalie,
    Leuk om je verslagen te lezen!
    Het is toch een heel andere schoolcultuur dan wij gewend zijn.
    Geniet daar!
    Harteljke groet,
    Wilma

• 08 Februari 2015 - 16:00

Hanneke Overmer:

Hoi Nathalie, wat leuk om je ervaringen te lezen! En wat een verschil met het Nederlands onderwijs. Fijn dat je ook gelegenheid hebt om iets van het land te zien!
    Veel succes én geniet!!

• 08 Februari 2015 - 17:37

Marian Van Galen:

Hai Nathalie,
    Wat leuk om jouw verhaal en de eerste ervaringen te lezen. Je bent een topper in het verslagen, heel duidelijk geschreven. Een heel ander culttuur he. Succes in Kaapstad en met de leerlingen.
    Liefs Marian

• 08 Februari 2015 - 19:54

Marloes Van Oene:

Hoi Nathalie,

Wat leuk om te lezen over je ervaringen daar!
    Wat een verschil met het Nederlandse onderwijs zeg, mooi om te zien lijkt me!
    Voor jou natuurlijk even wennen, maar dat komt vast goed.
    Geniet van je tijd daar (en de cocktails ;) )

Groetjes Marloes

• 08 Februari 2015 - 20:24

Debbie Geissler:

Mooi verhaaltje Memmm,

Morgen begint je derde week alweer! Time flies.. Geniet ervan en blijven schrijven (en Skypen)! Enne voorzichtig met dat lichtje huidje van je voordat ze je straks Miss Rooie ten Kate gaan noemen.

XXX

• 08 Februari 2015 - 22:59

Mirjam:

Hai Nathalie,
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal al hebben meegemaakt.
    Wat een ervaring om mee te maken hoe ze in Afrika lesgeven en leuk dat je dat met ons deelt door je verhaal en foto's te plaatsen.
    Mooi dat jullie in je vrije tijd ook heerlijk genieten!
    Veel liefs, Mirjam