Pinguïns leven niet alleen op de Zuidpool - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nathalie Kate - WaarBenJij.nu Pinguïns leven niet alleen op de Zuidpool - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nathalie Kate - WaarBenJij.nu

Pinguïns leven niet alleen op de Zuidpool

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Alweer een weekje verder in het mooie Kaapstad. De week begon, zoals gewoonlijk, met drie dagen stage. Ik ben deze dagen vooral druk geweest met het controleren van het huiswerk. De kinderen moeten per week, elke dag, een paar rekensommen maken. Ondertussen is het al week 4. En wat bleek, er waren kinderen die de rekensommen van week 1 nog geen eens af hadden! Deze kinderen hadden dus nog heel wat werk te doen!
Dit zegt wel iets over de stijl van de leerkrachten vind ik. In Nederland kijken we elke dag het gemaakte werk na en wordt het eventueel de volgende dag nog verbeterd of afgemaakt. Hier is het heel anders.
Ik heb zelfs het gevoel dat het gedrag van de kinderen hier belangrijker is dan de inhoud van de lessen. Kinderen worden hier namelijk direct gestraft als ze bijvoorbeeld een gedeelte van het uniform niet dragen, grote mond hebben of schreeuwen in de gang. Daarnaast bestaan de lessen uit een korte uitleg en vervolgens gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag.
Ik vind dat wij in Nederland meer investeren in goede, inhoudelijke lessen met de daarbij behorende hulp voor de leerlingen.
Maar goed, genoeg vertelt over stage.

Woensdagavond zijn we druk bezig geweest met het vinden en invullen van de juiste documenten om het visum te verlengen.
Gelukkig heeft onze huisbaas ons hiermee geholpen!
We waren best zenuwachtig toen we donderdag ochtend om 8 uur bij de VFS aankwamen. Hebben we wel de goede papieren? En hopelijk worden we niet direct weer naar huis gestuurd. Afwachten maar. Nadat 2 mensen onze papieren hadden gecontroleerd mochten we toch eindelijk een visum aanvragen! Het is gelukt!
Ze deden zelfs niet moeilijk over de datum. We hadden namelijk een afspraak gemaakt op 2 april. Aangezien je een visum 2 maand van te voren moet aanvragen zou dit nooit lukken, dus zijn we maar op de gok naar het kantoor gegaan.
Nu nog 8 tot 10 weken wachten voordat we het visum hebben. That’s Africa!
Na het aanvragen van het visum en 140 euro lichter hebben we nog gewinkeld in Kaapstad. Toen ik, onder een boom, even op de andere meisjes moest wachten gebeurde het. Een duif vond het nodig om op mij te poepen! Nu zul je wel denken, goh wat een interessant verhaal. Maar een vrouw kwam later naar me toe en vertelde dat ze wel heel erg jaloers was dat die duif niet op haar had gepoept. In Afrika betekent het, wanneer er een vogel op je poept, dat het je geluksdag is.

Vrijdag hebben we weinig gedaan. Lekker van de zon genoten en ’s middags kwam Dean, mijn mentor, nog langs om het een en ander met ons door te spreken.

Zaterdag was dé dag! Rond 8 uur hebben we een taxi genomen naar het vliegveld van Kaapstad. Daar stond namelijk een huurauto voor ons klaar voor één dag. Vanaf het vliegveld zijn we richting Boulders Beach gereden. Een strand vol met pinguïns. Heel grappig om te zien dat er op een bepaald gedeelte zoveel pinguïns leven. Pinguïns leven dus niet alleen op de Zuidpool. Na 38234629 foto’s te hebben gemaakt gingen we verder richting Capepoint. Hier zijn we een steile berg opgelopen en hebben we genoten van het mooie uitzicht. Bovenop de berg stond een vuurtoren. De volgende stop was Kaap de Goede Hoop. Hier gingen vroeger de schepen langs die onderweg waren naar het oosten. Na een foto met het welbekende bord zijn we verder gereden.
Als je de kaart van Afrika bekijkt lijkt het alsof Capepoint en Kaap de Goede Hoop ver van elkaar af liggen. Nouja ver, alsof Kaap de goede hoop meer naar het westen is en Capepoint naar het oosten. In het echt liggen deze 2 plekken gewoon naast elkaar! Als je bij Capepoint bent kun je Kaap de Goede Hoop gewoon zien.
Deze 2 bezienswaardigheden liggen samen in één park genaamd Table Mountain National Park.
Overal in dit park werden we gewaarschuwd voor Baboons, een apensoort. Ze zijn gevaarlijk en pikken eten van je af. Als ik mijn opa moest geloven liepen de apen hier overal! En wij… wij hebben geen enkele Baboon gezien. We hadden bijna de neiging om met eten te gaan strooien!
Maar onze dag was nog niet voorbij! Nadat we Kaap de Goede Hoop hadden bezocht hadden we nog wat tijd over en besloten we gewoon wat rond te rijden. We hebben de wat minder drukke straatjes opgezocht en werden meteen beloond met een lief hertje. Even later zagen we ook struisvogels en bokken.
Dat was het dan, op naar huis! Geen enkele aap gezien, maar het is niet anders.
Even later zagen we een aan de rechterkant van de weg een Chinese man staan. Hij was aan het fotograferen. Hier moeten we naar toe dachten wij. Hij staat hier natuurlijk niet zomaar.
‘’STOOOOOOOOOOOOP STOOOOOOOOOOOOP’’, schreeuwden we ineens allemaal in koor. Aan de linkerkant van de weg stonden 4 zebra’s, WOW! Wij snel de auto uit om super mooie foto’s te maken van deze beesten. Dit maakte onze dag weer helemaal goed!
En ohja, volgens mij had die Chinese man geen eens door dat achter hem die mooie zebra’s liepen. Pas nadat wij uit de auto waren gestapt kwam hij er ook aan met z’n camera. Je weet vast wel hoe Chinezen dat altijd doen.
Rond half 9 ’s avonds waren we weer thuis en zijn we nog lekker uiteten geweest om deze mooie dag af te sluiten!

Tot de volgende keer!!
Liefs

• 24 Februari 2015 - 15:19

Kim:

hahahahaha ' je weet wel hoe chinezen dat altijd doen' hahah nat 'WOOOOEEEJHHH'

• 25 Februari 2015 - 15:35

Debbie: